Börja med löpträning

Löpning är en träningsform som de allra flesta kan ägna sig åt. Det så länge man är frisk och hel så att säga. Att komma igång med denna träningsform är inte så svårt. Se till att ha bra skor bara då du springer. Löpträning är en motionsform som passar de allra flesta. Det behöver inte vara högintensivt direkt, utan du kan börja med lätt jogging. Det är bra att långsamt bygga upp din kondition. Sedan är det ju så att ju mer du springer, desto bättre flås kommer du att få och det kommer att kännas som ett måste att springa. 

Det är alltid bra att börja försiktigt och successivt bygga på din träning. Det gäller alltså inte att gå ut för hårt i början. Det kan leda till att du skadar dig, eller att du tappar din motivation. 

Fördelar med löpträning

Det finns många bra fördelar med att börja med löpträning. Det är en motionsform som förbättrar hälsan och det både fysiskt och psykiskt. Sedan kan det även minska riskerna för atty få hjärt- och kärlsjukdomar. Anledningen till att det är så beror på att löpning ser till att hålla blodtrycket under kontroll. Det höjer även HDL-kolesterolet samt att det ger bättre blodsockernivåer

Gör löpträningen enklare

  • Spring regelbundet
  • Gör din löprunda roligare genom att variera den, ha med en vän, lyssna på musik eller bok
  • Välj olika löprundor, i olika omgivningar och olika underlag.
  • Se till att tänka att du ska våga utmana dig själv och det hela tiden.

Säsongsvila

Tränar man löpning så måste man ibland vila, i något som heter säsongsvila. Denna vila kan man lägga på hösten,men det går att lägga när det passar dig. Det viktiga är att man någon gång under året får in sin viloperiod. Under denna tid kan du ägna dig åt lite andra saker, som att testa trading. Ha koll på guldpris genom att klicka här. Det som säsongsvila ska leda till är att du ska bli sugen på att träna igen. Om du springer maraton så är det naturligt att lägga in en återhämtningsperiod. Men det är inte bara efter långlopp man som ”året-runt-löpare” behöver en återhämtningsperiod eller viloperiod, utan alla löpare behöver, och gynnas av, en längre återhämtningsperiod någon gång per år. Det ger chans att ladda om löparbatterierna både fysiskt och mentalt.

Som inbiten löpare kan det vara svårt att lägga in en längre period med vila utan att egentligen ha någon anledning, mer än vetskapen att det kan gynna en som löpare på sikt. Det gäller att våga släppa löpningen, ta sig tid till helvila eller en ta en period med modifierad träning som är klart lättare än normalt.

Det går att lägga upp denna vila på lite olika sätt, genom att ta hel vila eller att träna lite bara under denna vila. 

Efter viloperioden är förhoppningsvis suget på att köra igång igen stort. Det är ett av syftena med en säsongsvila. Man ska vara hungrig på träning igen!
Viktigt vid ingångsättande av den nya träningsperioden är att inte direkt gå tillbaks till 100 procent av vad man normalt tränar, utan ta två till tre veckor med successiv tillvänjning av både antal pass och intensiteten i passen.

9 apr 2021