Behöver man ha kosttillskott?

Den som tränar en del, kan komma att behöva kosttillskott. Det är ett extra tillskott till din kropp som är bra att använda sig av ibland. Det är alltså något som du ska äta, utöver att äta en bra kost förövrigt. Du ska inte byta ut all mat mot att bara äta proteinpulver med mera. Idag finns det ett riktigt stort utbud av olika sorters tillskott att använda sig av. De har alla olika syften och passar bra för olika saker om man så säger. Det finns kosttillskott som ska tas före, under eller efter styrketräning. Glöm inte att lägga in vila med då du tränar, sätt dig med ett spel på nätet, klicka här för att läsa mer. Alla kosttillskott passar inte alla människor eller motionärer. Det kosttillskott du väljer bör uppfylla ett syfte och ett mål. Det ska så att säga ge lösning på ett problem. 

Olika typer av kosttillskott

Ett av de vanligaste kosttillskotten är proteinpulver. Kroppen behöver få i sig protein varje dag och tränar man och vill bygga muskler, så krävs det även extra mycket protein. Det går så klart att få i sig genom olika livsmedel, men ett tillskott kan vara enklare än att sluka x antal kilo med kyckling. Inom proteinpulver så finns det även olika sorter så som vassleprotein och kaseinprotein. Skillnanden mellan dem är hur snabbt de tas upp av kroppen. assleprotein tas upp snabbt. Kasein tas upp något långsammare.

Ett annat tillskott är aminosyror som är proteinets byggstenar. De är ppdelade i icke-essentiella och essentiella. Kroppen kan på egen hand producera de som är icke-essentiella medan de som är essentiella måste intas via det man äter eller via kosttillskott. 

Kreatin är ett ytterligare tillskott. Det är bra att få i sig extra om om du tränar mycket. Något annat som är bra att få i sig mer av är vitaminer och mineraler för att stärka immunförsvaret bland annat. Det går att få i sig via ett multivitamin. 

Att äta Omega-3 är även det bra att ta som tillskott. Särskilt om du sällan äter fisk. 

Vitaminer och mineraler

Något annat som är bra att få i sig mer av är vitaminer och mineraler för att stärka immunförsvaret bland annat. Det går att få i sig via ett multivitamin. 


Här är några vitaminer och mineraler som är bra att ha extra koll på om du tränar regelbundet:
• B-vitamin
• C-vitamin
• D-vitamin
• Zink
• Magnesium
• Järn

B-vitamin bidrar till att ge en ökad tillväxt av hår, hud och naglar samt att det är viktigt för både synen och för ämnesomsättningen. Detta eftersom att de hjälper till med att bryta ned fett, kolhydrater och protein. 

C-vitamin är en viktig vitamin som bidrar till att skydda cellerna. Den innehåller antioxidanter och den kan även bidra till att få immunförsvaret att fungera så som det ska göra.


D-vitamin kan vara ett måste att ta extra av. Den största källan till detta vitamin är solen, men då vi i Sverige inte alls har de soltimmar vi behöver för att få i oss tillräckligt är det bra att äta detta som tillskott. D-vitamin gör att det blir ett bättre upptag av mineraler. Den hjälper även till så att kroppen kan ta upp kalcium och det kan vara bra för fettförbränningen. Sedan har detta vitamin även en stärkande effekt på dopamin och noradrenalin. Detta påverkar hur man mår. Sedan är detta vitamin även bra för immunförsvaret, det motverkar trötthet samt att den är bakteriedödande.


Det finns många anledningar att äta kosttillskott . Många gånger kan en så kallad varierad kost inte vara tillräckligt. En varierad kost är det som Livsmedelsverket rekommenderar. Att få sig alla viktiga ämnen via maten idag är svårt eftersom det innehåller mindre näring än vad det gjorde förr. Sen är många förtjusta i att äta mycket snabbmat, men det är bara tomma kalorier utan näring.

8 jan 2021