Har du drabbats av benhinneinflammation?

När man idrottar så kan man drabbas av det som heter benhinneeinflammtion. Det är upp till 20 % av alla som tränar löpning som någon gång drabbas. Det är vanligare att kvinnor än män drabbas och det beror oftast på att vi har olika fysiologi. Varför man drabbas av det har olika orsaker. Det kan vara att man har utövat en allt för intensiv träning eller att man ökat dosen av träningen för snabbt. Det kan även orsakas av underlaget man springer på. 

Om det smärtar på in/utsida av underbenet när du går och att benen känns stela när du suttit samt även kanske gör ont då du tränar, så kan det vara så att du drabbats av behinneinflammtion.

Vad är benhinneinflammation?

Benhinneinflammation kallas även för periostit, medial tibiaperostit eller medialt tibiasyndrom. På engelska talar man om shin splints eller MTSS (medial tibial (stress) syndrome). Även om man sägere inflammtion så är det inte just en inflammation man drabbas av i benet. Det är een förslitningsskada. Då det inte är en inflammtion så hjälper det inte att äta antiinflammatoriska läkemedel.

Benhinneinflammation är den allra vanligaste kroniska skada som idrottare kan drabbas av och lida av. Det förekommer ofta i de idrotter där man springer eller hoppar mycket.

Om man drabbas så kan symptomen variera. Ofta är det smärta, främst  i smalbenets främre del. Detta både under träning så väl som efter. Det är även vanligt att känna av stelhet efter man suttit ner. Smärtan kommer att intesifieras allt mer. Fortsätter belastningen, så kommer du snart att känna smärta under hela ditt träningspass. Har inflammationen gått tillräckligt långt så kommer du även att känna av benhinnorna när du sitter still.

Hur blir man av med benhinneinflammation?

Det finns en mängd olika behandlingar av benhinneinflammation men det går inte att göra en snabb åtgärd. Det är mycket viktigt att vila. Du kan då ägna dig åt att läsa denna guide om casino. Du bör låta bli att utöva den aktivitet som utlöst inflammationen. Det är ok att motionera en del, men belasta inte dina underben. Bra aktiviteter är att simma eller cykla. 

Du bör även se över dina skor. Det kan vara bra att använda stödförband. Se till att alltid stretcha musklerna på framsidan av smalbenet. Om du har långvariga besvär och hög smärta är det bra att besöka en sjukgymnast, kiropraktor eller naprapat. De kan hjälpa dig att hitta den bakomliggande orsaken och att arbeta med förebyggande metoder, så att din inflammation inte återkommer.

I riktigt svåra fall kan det dock krävas en operation. 

Det kan även vara bra att förebygga att råka ut för att drabbas av benhinneinflammation. Det kan göras genom att långsamt trappa upp din träning, stretcha alltid ordentligt, både före och efter samt att undvika att hoppa och springa på underlag som är allt för hårda. Det är bra att även satsa på att ha fotriktiga skor då du tränar. 

Om du känner av smärta i början av träning, under träning, eller efter träning, se till att vila från den aktivitet du utför. Du kan träna på andra sätt, där du inte belastar på samma sätt.

20 apr 2021