Många bra fördelar med träning

Idag är det allt för många som har en stillasittande livsstil och rör sig väldigt sällan. En del ägnar sig åt e-sport, men skippar att röra på sig själva. Även om det är kul med e-sport, läs mer här om det, så gör det att man sitter hemma en hel del. Det bästa är att kombinera delarna. Det är inte ett måste att ta värsta fys-passen flera gånger per vecka. Det viktiga är att komma ut och röra på sig! 

Fördelar med att träna

De fördelar som finns med att träna är din hälsa och då både den fysiska och psykiska faktiskt. Du mår alltså bra i både kropp och själ genom träning. Sedan är träning även bra på det sätt att det kan göra dig mindre stressad i vardagslivet. Det hjälper dig även med ditt minne, samt din inlärning. Du kan lära dig mer saker på kortare tid helt enkelt. Att träna innan jobbet är smart och forskning har även visat att träning ökar kreativiteten. 

Andra fördelar som träning har är att du kan få ett ökat självförtroende så väl som att du faktiskt kan bli lyckligare av att träna! Utöver det så ger dig träning detta:

  • Bättre syreupptagning
  • Bättre kondition
  • Bättre ork
  • Bra balans i livet

Andra bra fördelar med träning

Träning är även bra för hälsan då det har visat att regelbunden träning, det minskar risken för att drabbas av cancer. Det ger även fördelar som att du äter mindre, sover bättre och helt enkelt mår bättre!

Det finns inga direkta nackdelar med träning, om man inte ser till risken att drabbas av skador så klart. Men det finns sätt att undvika det.

Undvik att skada dig när du tränar

Under träning så kan du drabbas av en skada, men det är i stort sett på grund av att du tränar fel eller att du inte värmt upp som du ska. Förvisso kan en del skador komma ändå, men du kan oftast undvika det genom att göra en del saker. 

Det du bör tänka på är bland annat att ha rätt utrustning för det du tränar. Rätt sorts skor, skydd om det är ett måste och så vidare.

Se till att alltid värma upp innan du börjar. En kall och stel kropp kan annars lätt skadas. För att undvika överansträgning, ta en paus ibland. Ät rätt, och varierat, se till att få bra med sömn och träna mångsidigt.

Så här lite träning krävs det - egentligen

Det görs forskning kring träning hela tiden och det visar på att det för hälsans skull är bra att röra på sig. Det har nyligen kommit studier som säger att all rörelse räknas. Det kan alltså räcka med ett par minuter per gång. Att minska stillasittandet helt enkelt. Störst hälsovinst är det för den som går från att vara helt inaktiv till att röra på sig lite grann. 

För längre sedan så sa man att rekommendation var att man utförde aktiviteter eller rörelse minst 10 minuter per gång. Det är inte lika viktigt längre att dessa 10 minuter är i följd. Det är nu mer fokus på att all rörelse är bra rörelse, även om det bara är en promenad på 5 minuter till affären. Dock finns den totala rekommendationen på 150 minuters måttlig fysisk aktivitet i veckan kvar.

19 aug 2020