Det här är i första hand en träningsblogg, men inte bara. Det är också en blogg om hälsa, kost och det viktigaste av allt: motivation. De lärde menar att motivation är nyckeln till framgång, oavsett vad det är man söker framgång inom. Vill man bli bra på något måste man arbeta hårt och för att orka arbeta hårt så måste man känna motivation. Målbilder är enormt viktigt för utan dem är det svårt att ens sträva efter konsekvent motivation.

Varför tränar du?

När det gäller träning och motivation så brukar målbilderna handla om en eller flera av dessa tre saker:

  • Att hålla kroppen frisk och hälsosam
  • Att nå de tränings-/tävlingsresultat man satt upp
  • Att få en snygg kropp

Man har i regel ett primärt mål, men de sekundära målen brukar också vara av vikt. Motivationen ska dock helst vara knuten till så lite och så tydligt som möjligt - den får inte vara komplicerat att hitta.

I den här bloggen talar vi om träning och om hur man finner och håller igång motivationen.

Motivera dig själv att träna

8 okt 2018

Motivation, det är något man måste ha, för att hålla igång sin träning. Den kan komma och gå och nu när det börjar bli höst så kanske det är så att den dippar något, då det börjar bli mörkare och kallare, eller är du den som istället är motiverad nu, efter en sommar då du syndat med god mat och massa vin? Att hitta sin motivation är inte alltid lätt, men det gäller att komma ut och komma iväg. Så börja med det, bara gör det så att säga! Sätt en målbild, det kan vara något som du verkligen vill ha – du kanske vill bli snyggare, imponera på någon och så vidare. Att ta med en vän ut är även det rätt bra för att motiveras, ni kan motivera varandra att vilja. 

Vad blir det för mat?

9 sep 2018

Det är inte alltid helt lätt att vara motiverad när det kommer till matlagningen. Ofta blir det samma recept som man använder om och om igen. Efter några år börjar det till och med bli tråkigt att laga maten, och att komma på något nytt att laga till fredagsmyset eller till matlådan är svårt. Själv så drabbades jag av precis detta och kände att jag behövde en ny kick in i köket! Köttfärsen blev till antingen köttbullar, pannbiff eller köttfärssås. Torsken blev panerad eller hamnade i en gratäng och korv ska vi inte tala om... kokt eller stekt liksom, och hur kul är det egentligen? 

Nu är det kul att laga mat

Jag bestämde mig helt sonika för ett halvår sedan att det var dags för en förändring. Jag letade upp en sida på nätet som heter Matkasseguide där de jämför olika matkassar med varandra. För dig som inte vet vad en matkasse är så är det en matkasse, men med matvaror som är planerade för vissa maträtter. Du får recept och kan följa dem steg för steg för att få nya kulinariska upplevelser. Med hjälp av vår nya matkasse så har vi nu fått åtminstone 50 nya recept, kanske till och med 100! När frågan "Vad blir det för mat?" kommer så låter den nu genuint nyfiken och intresserad. Istället för som förr när man nästan bävade för svaret och innerligt hoppades att det inte var köttfärssås med spaghetti ännu en gång! har du aldrig provat en matkasse så kan jag rekommendera det varmt! 

Känna sig som en vinnare

13 jul 2018

Ibland är det svårt att hitta den där motivationen som krävs för att träna och för att hitta den, så krävs det ibland att man gräver djupt i sig själv eller gör något åt det så att säga. En bra sak är att sätta upp små delmål och klara av, så att man känner sig som en vinnare. En vinnare kan man ju vara på olika sätt. Själv vann jag en slant på ett roligt casino för ett tag sen. Jag köpte mig då nya träningsskor, och det gav ju mig mer motivation att ge mig ut och springa i dem!

Hitta vad som motiverar dig

Det är ju svårt för mig att skriva vad du ska göra för att hitta din motivation bara så där. Det kan vara så olika för olika personer. En grej som jag själv gör, är att skriva upp mig att jag ska tävla i något. Då måste man träna för att klara av det. Det kan vara ett visst lopp, på cykel, springa, simma eller annat. Ett triathlon är ju alla tre, så varför inte delta i ett sånt? Då har du ett mål att nå och kan kanske enklare få igång en bra träning. 

Kom ut och börja

Ibland kan det vara så illa att man inte ens kommer ut. Då är det bra att ha en vän, som drar med en ut, eller att man lyssnar på något i lurarna, som man bara får lyssna på när man tränar, som en bra bok eller en podd.

Det är rätt skönt med skugga

29 jun 2018

Jag gillar att träna, men det betyder absolut inte att jag är en fanatiker. Tvärtom tycker jag. När jag åker på semester till exempel, då är det inte fokus på träningen direkt. Jag brukar väl ta en löprunda på morgonen bara för att komma igång lite men sen blir det definitivt strandhäng. Ligga under ett parasoll och snurra på free spins och bara njuta av att höra vågorna klucka och och rösterna från de som går runt och säljer vattenmeloner, frukter och annat smått och gott. 

En och annan simtur blir det väl också

Det är klart att om man åker på semester till havet, och det spelar ingen roll om det är här hemma i Sverige eller utomlands, så är det ju dumt att inte bada lite eller hur? Jag brukar se till att ta åtminstone en ordentlig simtur också. Det är nu inte för träningens skull utan för att det är så avslappnande. Nästan lika avslappnande som att ligga på ryggen och spela på svenska casinon eller läsa en bok. Men det är klart, andra som ser mig tror väl att jag bara tränar hela tiden för att blir stark och få mer uthållighet. Det stämmer till viss del. Men när jag är ledig på sommaren så blir det bara för att hålla kroppen i rörelse. Nu är det dags att blanda till en kanna med is-te och sätta sig i solen! Jag ska bara slappa och ta det lugnt idag. 

Träna med kroppen som redskap

8 maj 2018

Något många skyller på, när det gäller att träna hemma är att de inte har rätt redskap. Men vet ni vad? Det går att använda sin egen kropp som redskap. Sedan så finns det en massa saker att göra som inte kräver redskap alls. Så sätt lite fart och börja träna, sommaren är ju snart här!